getbetterblog

getbetterblog

Bloggens mission

På denne blog kan du finde inspiration til stresshåndtering, trivsel og sportscoaching. Det er alle områder, som jeg arbejder med til hverdag. Der vil være øvelser, som du selv kan bruge til at forbedre din trivsel.

Empatisk kommunikation

coachingPosted by Eva-Andrea Erichsen Sat, March 21, 2015 21:37:43

-bliv mester i kommunikation

Vi snakker, taler, ”small talker”, samtaler, drøfter og diskutere med hinanden hele tiden. Kort sagt så kommunikere vi med hinanden de fleste af vores vågne timer. Trods at vi øver os hele tiden, så er der er masser af miskommunikation og misforståelser i de flestes hverdag.

En måde at løse det på, er empatisk kommunikation. Empatisk kommunikation kan fremme enhver kommunikation og kan bruges som et konflikthåndteringsredskab.

Når man anvender empatisk kommunikation, vil man grundlæggende gerne lytte og acceptere andre mennesker. Man acceptere deres behov samt følelser og man viser at man lytter på dem.

Nedenfor er det beskrevet i punkter, hvornår man anvender empatisk kommunikation, hvad det er, hvordan du gør og hvad der kan blokker for empatisk kommunikation.

Hvornår anvender man empatisk kommunikation?

Situationer hvor empatisk kommunikation kan anvendes, er f.eks. på arbejdspladsen både som chef og medarbejder, i parforholdet, som træner og generelt i konfliktsituationer.

empatisk kommunikation kan anvendes, hvis negative følelser og negative tanker får overtag i en situation. Hvis stress, irritation eller måske vrede kommer til, at ødelægge dialogen med andre.

Hvad er empatisk kommunikation?

Du lytter til andre og hører, hvad de siger

Du prøver, at acceptere andres følelser og behov

Du giver udtryk for, at du lytter på andre

Kropssprog og ansigtsmimik ved empatisk kommunikation

Du holder øjenkontakt med personen som taler

Du kigger på personen der taler

Du nikker, når du lytter

Du er opmærksom på den andens kropssprog

Du spejler den andens kropssprog

Du siger ”Mmmm”, for at give udtryk for at du lytter

Du overvejer dit og andres taletempo

Du er opmærksom på din og andres stemmestyrke

Du er opmærksom på din og andres toneleje

Du tager noter, når det er passende

Opsummere det, som andre har fortalt dig, så du er sikker på at du har forstået den anden korrekt.

Blokering af empatisk kommunikation

Du eller andre kommandere

Du eller andre forbyder

Du eller andre advarer eller truer

Du eller andre irettesætter og moraliserer

Du eller andre fordømmer

Du eller andre latterliggøre eller håner

Samtidig med at du lytter, skriver du f.eks. mails eller SMSer på din computer, mobiltelefon eller lignende

Små skridt ad gangen

Hvis det er helt nyt for dig, at anvende empatisk kommunikation, kan du begynde med at anvende nogle få punkter. Når du så har øvet dem og opdaget hvordan det har forbedret din kommunikation, kan du rykke videre til de næste. Man kan ikke lære det hele på engang, selvom man måske gerne ville og derfor at det en god idé at tage små skridt ad gangen.


Skulle du have spørgsmål er du velkommen til, at skrive til mig på Eva_vogelgesang@hotmail.com

God fornøjelse med kommunikationen

Eva-Andrea V. Erichsen, psykolog hos GetBetterNow, www.getbetternow.dk