getbetterblog

getbetterblog

Bloggens mission

På denne blog kan du finde inspiration til stresshåndtering, trivsel og sportscoaching. Det er alle områder, som jeg arbejder med til hverdag. Der vil være øvelser, som du selv kan bruge til at forbedre din trivsel.

Hvad betyder negative/positive tanker?

coachingPosted by Eva-Andrea Erichsen Mon, November 03, 2014 17:47:01

-øvelse i kognitiv coaching

I dette blogindlæg kommer en kort introduktion til den kognitive metode og en kort kognitiv coaching øvelse, som kan forbedre din performance.

Jeg anvender kognitiv coaching, når jeg står overfor mine klienter. Jeg anvender denne tilgang, fordi den er så utrolig effektiv og derfor opnår vi hurtigt en forandring. Efter bare et par sessioner eller øvelser, kan du påbegynde positive ændringer og være i gang med at nå dit mål.

Hvad betyder kognitiv?

Begrebet kognitiv lyder lidt mærkeligt, hvis du ikke har hørt det før. Men det betyder bare, at tænke, erfare og opfatte. Måden du opfatter en situation på, kan være vidt forskellig afhængigt af, hvordan du tænker og hvad du fokuserer på. Videoen nedenfor er et eksempel på det. Se den, før du læser videre.

http://www.youtube.com/watch?v=Ahg6qcgoay4

Videoen illustrer, at du ikke kan fokusere på alt på én gang og at du kan ændre sit fokus. Ved kognitiv coaching ændrer vi også dit fokus ved bl.a. måden du tænker på. Det kaldes ”tankeomstrukturering”. Vi går fra negative automatiske tanker til positive tanker, som kan hjælpe dig i den pågældende situation. Ved at ændre på tankerne, tror man på, at man også kan ændre følelserne, handlingerne og personenes kropslige fornemmelse. Vi arbejder med den kognitive diamant, som er illustreret nedenfor.

Den negative vs. positive diamant-øvelse

Du kan "tankeomstrukture" på mange forskellige måder. Men det handler altid om, at gå fra en negativ og uhensigtsmæssig tankegang til positive og hensigtsmæssige tanker.

Dette er den kognitive diamant, som jeg anvender til coaching forløb

Denne øvelse kan være første skridt til, at ændre dit fokus og dine tanker.

Øvelse: Du skal tænke på en situation, hvor du skulle præsterer. Først en situation hvor det gik dårligt, og du ikke opnåede det du ville. Derefter skal du tænke på en positiv situation, hvor du præsterede som du gerne ville. Følg instruktionen nedenfor

1. Tegn den kognitive diamant nedenfor. Udfyld den kognitive diamants fire hjørner set ud fra en negativ situation med negative følelser. Du skal skrive de negative tanker, negative følelser, negative kropslige fornemmelser og negative handlinger.
Det kan være svært, at udfylde alle fire hjørner, men du udfylder, hvad du kan.

2. Derefter skal du udfylde den kognitive diamant ud fra en positiv situation, hvor du lykkes og havde positive følelser. Du skal skrive positive tanker, positive følelser, positive kropslige fornemmelser og positive handlinger.

3. Formålet med denne øvelse: Du skal reflektere over, hvad positive/ negative tanker og fokus gør ved dig. Denne refleksion kan være første skridt i en udvikling hen imod et mere positivt fokus, flere positive tanker, bedre opgaveløsning, samt mere glæde og succes.

Dette indlæg er blot en ultrakort introduktion til den kognitive tilgang. Senere blogindlæg vil uddybe denne tilgang endnu mere og der vil komme flere øvelser. Du kan læse mere om, hvad jeg laver i det daglige på www.getbetternow.dk Jeg tilbyder både 1:1 forløb og workshops i performance.

God fornøjelse med den kognitive diamant

Eva-Andrea V. Erichsen, psykolog hos GetBetterNow

www.getbetternow.dk

Tlf. 2714 9437