getbetterblog

getbetterblog

Bloggens mission

På denne blog kan du finde inspiration til stresshåndtering, trivsel og sportscoaching. Det er alle områder, som jeg arbejder med til hverdag. Der vil være øvelser, som du selv kan bruge til at forbedre din trivsel.

Husk succerne

coachingPosted by Eva-Andrea Erichsen Tue, October 28, 2014 19:24:38
-lær af dem og skab mere succes

Kan du stadig huske alle de negative oplevelser, du har haft? Kan du huske da nogen talte grimt til dig og da du blev forbigået, mens kollegaen blev forfremmet? Kan du huske, da der var lang kø eller da du ikke nåede bussen?

Dette blogindlæg handler om, hvad der sker, når man fokusere på succeserne og hvad det kan gøre for ens trivsel. Indlægget afsluttes med en konkret øvelse, alle kan bruge.
Ofte når jeg står overfor mennesker, husker de mest tydeligt alt det negative. Vi er ofte trænede i et negativt fokus qua vores arbejde og uddannelse. Vi er trænede i at finde fejl og mangler. Det kan også være godt i nogle situationer, men det negative fokus kan også være utrolig ødelæggende. Det gør, at man går glip af og glemmer alle succeserne og de positive oplevelser.
Alle disse succeser og positive oplevelser skal vi huske, fordi det øger velvære, sænker stress og skaber endnu mere succes. Med det positivt fokus vil vi gerne vende verden på hovedet og fokusere på alt det som lykkes og skabe mere af det. Ved alle de sessioner jeg har med folk, fokuserer jeg altid på det de lykkes med og de styrker, som vi alle indeholder. Ligegyldig hvor stor en problemstilling en klient har, indeholder klienten også styrker samt situationer, hvor tingene er lykkes og der har været succeser. Det kan være en succes oplevelse, når man når sit mål på toppen af bjerget.

Man kan skabe velvære og trivsel hos en klient, en hel afdeling eller i et helt firma, hvis man får fokus på succeserne. Dette gøres f.eks. ved, at skrive positiv dagbog eller gøre succeshistorier til en del af den faste dagsorden på teammøder, afdelingsmøder eller lignede. Det tager blot tre - fem minutter dagligt. Der er ”return on investment” på de par minutter.

Succeshistorier på din personlige dagsorden

Når du sætter succeshistorier på din egen personlige dagsorden, hvad sker der så? Denne øvelse har til formål, at sætte succeshistorierne på din daglige dagsorden. Det er en kort øvelse, som skal tage max fem minutter og træne dig i det positivt fokus.

”Skift fokus-øvelse”
1. Hvad har lykkes for dig den seneste uge?
2. Hvorfor lykkes det?
3. Hvordan kan du lære af det i fremtiden?

Sæt fem-ti minutter af til denne øvelse, det kan være før du skal sove, når du sidder i toget eller bilen på vej hjem fra arbejde, når du går tur med hunden eller i en anden situation, som passer dig.
Hav spørgsmålene med i begyndelsen, efter et par gange kan du huske dem udenad. Vi har alle dårlige dage og bekymringer, men denne øvelse kan anvendes til at skifte fokus. Med denne øvelse træner du fokus på det positive. Når du fokusere på det positive, vil det også vokse.

God fornøjelse med denne ”fokus-træning”

Eva-Andrea, psykolog hos GetBetterNow

www.getbetternow.dk

Tlf: 2714 9437